Ons onderwijs in de praktijkDagstartBij binnenkomst worden de kinderen begroet door de leerkracht en is er een korte gezamenlijke dagstart om te zorgen dat iedereen de dag op een fijne manier kan ingaan. Lekker lezenWe starten elke dag met (een half uur) lezen in de hele school. De kinderen uit de hogere groepen begeleiden volgens rooster de jongere kinderen bij het lezen. Dit noemen we tutorlezen. De leerkracht begeleidt tijdens de leestijd kleine groepjes kinderen bij het lezen. Zo volgt en stimuleert hij of zij nauwgezet de leesontwikkeling van elk kind. Taal- en thema activiteitenEen groot deel van de dag zijn we bezig met thema activiteiten. Dit is veelal taal gecombineerd met spel of onderzoek. Er is veel afwisseling in werkvormen en activiteiten. Elke dag zijn er meerdere instructiemomenten, soms voor de hele groep en soms voor kleine groepjes of individuele leerlingen. De leerkracht zorgt ervoor dat de kinderen actief en betrokken zijn. De instructie is voornamelijk gericht op het aanleren van vaardigheden en strategieën, die de kinderen in verschillende situaties kunnen gebruiken. Na de instructie gaan de kinderen op hun eigen niveau het geleerde oefenen en toepassen binnen het thema. Hierbij hanteren we verschillende werkvormen en groeperingsvormen, zodat kinderen leren zowel zelfstandig als samen te werken. De kinderen leren zelfstandig werken en spelen en dit wordt gaandeweg uitgebouwd met weektaken. Tijdens de werktijd bepalen de kinderen zelf aan welke taak ze gaan werken. Dit geeft de leerkracht de ruimte om met kleine groepjes aan de slag te gaan voor extra instructie of juist verrijkend werk. RekenenElke dag besteden we ongeveer een uur aan rekenen. Voor het rekenonderwijs gebruiken we de methodieken van Met Sprongen Vooruit, Math en Rekenwonders. Met Sprongen Vooruit kenmerkt zich door de reken-wiskundedidactiek vanuit leerlijnen interactief, met veel spel en beweging, aan te bieden. Math is een digitaal rekenportfolio waarin de leerlijnen van rekenen en wiskunde zijn opgedeeld in verschillende niveaus. Zo houden de kinderen dan hun eigen ontwikkeling ook bij en weten ze precies op welk niveau zij bezig zijn zich te ontwikkelen. Daarnaast maken we ook gebruik van digitale programma's zoals Rekentuin om de stof te automatiseren en in te oefenen. In de methode Rekenwonders wordt het inzicht van de kinderen in de getallenwereld ontwikkeld via rekenkundige thema’s, die ieder jaar terugkomen. Rekenwonders is gebaseerd op de rekendidactiek in Singapore, waar de focus ligt op wiskundig redeneren en logisch denken. Het team volgt jaarlijks scholing om de kwaliteit van het rekenonderwijs te borgen en verder te verbeteren. Structuur binnen het werken met thema'sOm goed thematisch onderwijs te kunnen geven, is planmatig en gestructureerd werken een voorwaarde. Op deze pagina leest u onze planmatige aanpak bij thematiseren
| Een oudere leerling begeleidt een beginnende lezer Aan de instructietafel bij juf [image;633;200|NL|noLink|nvt|] Teksten "schrijven" bij het thema Onderzoeksactiviteitenbinnen en buiten de klas
|
ContactKindcentrum De Ontdekkers De Hucht 6 1851 ZC Heiloo 072 5339815
Aangesloten bij:Bekijk alle Blosse opvangvormen
Ook een leuke baan in opvang of onderwijs? | Locatie
KennismakenNieuw in de buurt? Kom gerust eens langs voor een nadere kennismaking! | Onderwijstijdenma, di, do, vr: 8:30 - 14:30 uur wo: 8:30 - 12:00 uur Opvangtijdenma, di, wo, do, vr: Kinderopvang: 7.30-18.30 uur Peuterspeelzaal: 8.30-12.00 uur Peuteropvang: 7.30-18.30 uur 7.30-8.30 uur en 14.30-18.30 uur | Snel naar:
Zoeken in de site
|