Passend onderwijs op De Ontdekkers
| |
De Ontdekkers verzorgt passend onderwijs volgens het concept van ontwikkelingsgericht onderwijs. Daarbij krijgen de kinderen, vanuit de zone van naaste ontwikkeling, brede doelen en specifieke vaardigheden en strategieën aangeboden in een betekenisvolle context. Binnen de thema’s is het vanzelfsprekend dat kinderen op verschillende niveaus werken aan onderzoeksvragen en de verwerking van opdrachten. De leerkrachten werken met een groepsplanning voor rekenen, spelling en lezen. Daarin beschrijven ze de doelen en de aanpak voor de komende periode. Waar nodig maken we een ontwikkelingsperspectief voor individuele kinderen met speciale onderwijsbehoeften.
Het volgen van de ontwikkeling van de kinderen (leerlingvolgsysteem)De kinderen worden door de groepsleerkrachten in hun ontwikkeling gevolgd. Alle groepen gebruiken hiervoor het observatie-en registratiesysteem HOREB. In groep 3 t/m 8 worden er naast de observaties ook toetsen ingezet om na te gaan hoe de ontwikkeling van ieder kind verloopt en hierop adequaat in te spelen. Daarnaast maken wij gebruik van het Leerlingvolgsysteem IEP. In dit systeem zitten landelijk genormeerde, objectieve toetsen. Volgens een vast schema worden de kinderen twee keer per jaar getoetst op het gebied van rekenen, technisch lezen, begrijpend lezen en taalverzorging (o.a. spelling). Voor het volgen van de sociaal-emotionele ontwikkeling gebruiken we het Leerlingvolgsysteem KanVas, dat o.a. het welbevinden en de motivatie van kinderen in beeld brengt. Tijdens de contactavonden wordt de ontwikkeling van de leerling, besproken met de ouders.
Oudersteunpunt SWV Noord-KennemerlandHet Samenwerkingsverband PPO-NK heeft een Oudersteunpunt. Hier kunnen ouders terecht met vragen over passend onderwijs en worden zij ondersteunt bij hun zoektocht. Het steunpunt kent een laagdrempelige toegang voor ouders: online en telefonisch. Ook gesprekken op school en huisbezoeken behoren tot de mogelijkheden. Voor meer informatie: www.oudersteunpunt.nl
Signalering, diagnosticeren en begeleidingIn het team worden twee keer per jaar de opbrengsten vanuit de bovengenoemde observaties en toetsen besproken en worden waar nodig op groepsniveau aanpassingen gedaan in het onderwijsaanbod. De leerkracht verwerkt dit waar mogelijk op leerlingniveau in de groepsplanning. Kinderen die om welke reden dan ook extra zorg of ondersteuning nodig hebben, komen in het zogenaamde zorgteam van de school. In dit zorgteam wordt de leerling besproken en vervolgens wordt er voor de leerling een plan gemaakt. Het zorgteam blijft de ontwikkeling van deze kinderen volgen. De leerkrachten van het zorgteam worden ondersteund door een onderwijsexpert en / of een zorgexpert. De ouders worden bij het bovenstaande proces betrokken als partner. Ouders tekenen voor de gemaakte afspraken. Daarmee bevestigen zij dat zij op de hoogte zijn van de extra ondersteunende activiteiten voor hun kind. | Als een kind extra ondersteuning nodig heeft, verloopt dit volgens de volgende stappen:
Bij een leerling met een verstandelijke en/of lichamelijke beperking wordt beoordeeld of deze op onze school het onderwijs kan volgen. De leerling kan van het samenwerkingsverband een ondersteuningsarrangement krijgen dat in de school wordt ingezet in de vorm van extra handen en middelen. Voor een verwijzing naar het speciaal basisonderwijs of speciaal onderwijs kan een onderwijsarrangement worden toegekend door de toewijzingscommissie van het samenwerkingsverband.
Op 1 augustus 2014 is de Wet op Passend Onderwijs ingevoerd. Schoolbesturen moeten dan passend onderwijs op één van de Blosse-scholen kunnen aanbieden. De wijze van uitvoering van deze wettelijke verplichting is via een “herijking van de zorg” voor de hele regio vastgesteld. Het onderwijs wordt waar mogelijk zodanig ingericht dat de leerlingen een ononderbroken ontwikkelingsproces kunnen doorlopen en wordt afgestemd op de voortgang in de ontwikkeling van de kinderen. Voor meer informatie over toelating en dergelijke kunt u terecht bij de directie.
Schoolondersteuningsprofiel |
Het bewaren van leerlinggegevensNaast het leerlingvolgsysteem, is er van ieder kind een leerling-dossier. Hierin worden belangrijke gegevens bewaard die later nodig zijn bij de leerlingenbespreking, het schoolkeuzeonderzoek of bij de verwijzing naar het speciaal basisonderwijs. Het beheer van deze dossiers strookt met de wettelijke regels betreffende privacy. Door de school worden nooit onderzoeksverslagen meegestuurd bij uitschrijven van de leerling naar een andere school, zonder toestemming van de ouders. De school heeft de plicht om de nieuwe (vo) school een onderwijskundig rapport te sturen. Ouders hebben inzage in deze informatie. Leerlingdossiers worden nog vijf jaar bewaard nadat het kind de school heeft verlaten en vervolgens vernietigd. Alleen adresgegevens en geboortedata worden bewaard om eventueel te kunnen gebruiken bij reünies. |
ContactKindcentrum De Ontdekkers De Hucht 6 1851 ZC Heiloo 072 5339815
Aangesloten bij:Bekijk alle Blosse opvangvormen
Ook een leuke baan in opvang of onderwijs? | Locatie
KennismakenNieuw in de buurt? Kom gerust eens langs voor een nadere kennismaking! | Onderwijstijdenma, di, do, vr: 8:30 - 14:30 uur wo: 8:30 - 12:00 uur Opvangtijdenma, di, wo, do, vr: Kinderopvang: 7.30-18.30 uur Peuterspeelzaal: 8.30-12.00 uur Peuteropvang: 7.30-18.30 uur 7.30-8.30 uur en 14.30-18.30 uur | Snel naar:
Zoeken in de site
|