Stappen in het thematiseren:
Stap 1. Voorbereiding De leerkrachten denken vooraf na over de volgende zaken:
Stap 2. Oriëntatiefase, starten met de kinderen. Dan start het thema in de klas. De leerkracht doet een aantal startactiviteiten waarbij de voorkennis van de kinderen wordt gepeild. Doel van deze activiteiten is ook het enthousiasme en de nieuwsgierigheid bij de kinderen aan te wakkeren. Leerkrachten en kinderen oriënteren zich op het thema, "wat weten we er al van en wat willen we nog meer weten?" Het thema wordt langzaam zichtbaar in de klas. Er ontstaan (speel)hoeken, de start van zogenaamde sociaal-culturele praktijken.
Stap 3. Verdieping, spelen, onderzoeken en werken rond het thema. In deze fase bepalen we met elkaar "wat de kinderen worden" tijdens dit thema. Van hieruit ontstaat een sociaal-culturele praktijk, een stukje van de echte wereld dat we binnen het kindcentrum nabootsen om zo steeds meer over de wereld te ontdekken. We werken met individuele kinderen, kleine groepjes, duo’s of de hele groep. Activiteiten ontstaan vanuit initiatieven van kinderen of door inbreng van de leerkracht, soms verplicht en soms met keuzevrijheid voor de kinderen. We zetten specifieke werkvormen in, zoals: woordveld maken, vragen formuleren, werken met (prenten)boek, verteltafel, informatiehoek, experimenteren met materialen. Regelmatig reflecteren we met kinderen op processen en producten.
Stap 4. Afsluiting van het thema. Het thema wordt afgesloten binnen de sociaal-culturele praktijk. Dit kan op verschillende manieren gebeuren. Soms worden ouders of andere belangstellenden uitgenodigd voor een presentatie of bezoek aan de sociaal-culturele prakijk. Soms is de presentatie of sociaal-culturele praktijk meer geschikt voor kinderen uit andere groepen. Het kan ook dat het thema eindigt met een "eindproduct" zoals een boek. Dat boek wordt natuurlijk ook voorgelezen aan de doelgroep waarvoor het is geschreven. In de groep reflecteren kinderen en leerkrachten op het thema. Wat hebben we geleerd en welke doelen hebben we gehaald? De leerkracht noteert welke doelen hij/zij meeneemt naar het volgende thema. Dan begint het hele proces weer opnieuw.
|
ContactKindcentrum De Ontdekkers De Hucht 6 1851 ZC Heiloo 072 5339815
Aangesloten bij:Bekijk alle Blosse opvangvormen
Ook een leuke baan in opvang of onderwijs? | Locatie
KennismakenNieuw in de buurt? Kom gerust eens langs voor een nadere kennismaking! | Onderwijstijdenma, di, do, vr: 8:30 - 14:30 uur wo: 8:30 - 12:00 uur Opvangtijdenma, di, wo, do, vr: Kinderopvang: 7.30-18.30 uur Peuterspeelzaal: 8.30-12.00 uur Peuteropvang: 7.30-18.30 uur 7.30-8.30 uur en 14.30-18.30 uur | Snel naar:
Zoeken in de site
|