Culturele vorming
| |
Bij De Ontdekkers komt culturele vorming ruim aan bod. Denk daarbij aan:
Culturele en kunstzinnige vorming is verweven in onze thematische manier van werken. Dit gaat dus hand in hand, zowel binnen het onderwijs als binnen de opvang. Het kindcentrum beschikt over een cultuurlokaal, waar aanbod is op gebied van tekenen, schilderen, handvaardigheid, textiele werkvormen en techniek. De kinderen krijgen hier les van een vakdocent, waardoor we zorgen voor een doorgaande ontwikkeling op gebied van beeldende vorming. De school maakt onderdeel uit van het ABC-netwerk (Alle Basisscholen Cultuuronderwijs), dat jaarlijks een professioneel programma van uitnodigende cultuuronderwijs-activiteiten realiseert. Kortom, er is volop ruimte voor eigen expressie en kinderen kunnen zich ontwikkelen op allerlei vlakken! | Verdiepend beeldend onderwijsNiet alleen de kinderen, maar ook het onderwijsteam van de Ontdekkers wordt geschoold door de vakdocent. Een aantal keer in het jaar worden gestelde doelen besproken om ervaringen uit te wisselen en de doorgaande ontwikkeling te borgen. En aan het einde van elk schooljaar wordt er een teammeeting gehouden, waarbij over de inhoud wordt gesproken. Want ja, ook dit vak doet ertoe. Kinderen kunnen hun passie en talenten ontdekken, oplossingen bedenken en technieken onderzoeken. Zo zijn er dit jaar vanaf de kleuters tot aan groep 8 al heel wat leerlijnen de revue gepasseerd. Om een voorbeeld te geven; groep 1/2 stempelde met wattenstaafjes of wc-rollen, groep 7/8 stempelde hun linosnede, die zij zelf hadden gegutst. Of waar groep 1/2 een mozaïek maakt door scheuren en plakken, maakt de bovenbouw een echte mozaïek van badkamertegeltjes die zij nog zelf in kleine, passende stukjes hebben gehakt. Naast stempelen en collagetechnieken, is er ook een bewuste leerlijn aangeboden voor technieken als hout, gips, ijzerdraad of ander constructiemateriaal, maar ook met bijvoorbeeld houtskool, fotografie of textiele werkvormen. Deze verschillende technieken komen voort vanuit de lesmethode door Sarah Molenaar (Crea in een Notendop), waarbij ook nog extra uitdaging geboden kan worden aan de hand van beeldaspecten. Hieronder verstaan we de volgende aspecten: vorm, kleur, licht, ruimte, textuur en compositie. Door dit voor/tijdens/na de les te bespreken, leren de kinderen nog beter kijken, analyseren en verwonderen over de wereld om hen heen. De leerkrachten gaan na het theoretische deel, tot slot zelf creatief aan de slag, bv met gelliprints, wat een redelijk nieuwe techniek is en heel leuk om zelf eens te oefenen. Maar ook met de al veel oudere techniek Vilten. Zo weet je ook beter hoe dit aan te bieden aan de kinderen en welke variatie je aanbiedt in de verschillende klassen.
|
Kunstenares Wazige Watilda bij De Ontdekkers
Donderdag liep er een vreemde in het gebouw rond. Het bleek de kunstenares Wazige Watilda te zijn, die haar werkplek in het bos in Bergen was kwijtgeraakt, in de verte kinderen met (groot)ouders bij museum Kranenburgh had gezien en besloot deze kinderen te volgen naar kindcentrum De…