In de klas beginnen we vanaf deze week elke dag met een circuit. Als de kinderen binnenkomen, ligt er iets klaar op hun tafel waarmee ze aan de slag kunnen gaan. Het heeft te maken met lezen, schrijven of een opdracht die past bij het thema. Elke dag wisselen we dat dan door.
Maandag was juf Eileen weer bij ons in de klas. Samen met haar zijn we naar haar huis gefietst. Dit huis wordt nog gebouwd. We mochten een kijkje nemen bij haar huis en op de bouwplaats. Ook heeft ze haar bouwtekeningen meegenomen en deze hebben we samen bestudeerd. Tijdens de fietsrit hebben we verschillende soorten huizen bekeken en daar foto’s van gemaakt.
Voor het thema zijn we heel hard aan het werk. We hebben van de gemaakte plattegronden een winnaar gekozen. Die stad gaan we in het groot namaken. Als rekenopdracht hebben we eerst gekeken hoe we de plattegrond kunnen vergroten en welke afmetingen daarbij horen. De stad heeft ook een naam en een logo gekregen tijdens de stemming. Samen met de klas zijn we bezig om boek met regels op te stellen. Iedereen uit de klas mag het boek lezen en verder aanvullen. De plattegrond die we maken had als eis dat er plek moest zijn voor 28 huizen. Ieder kind heeft dan zijn eigen huis. Dat huis moet alleen wel nog gebouwd gaan worden. Als architect zijn we een bouwtekening voor ons huis gaan maken. Voor meten 3D maken de kinderen allemaal een huis voor op de plattegrond van maximaal 5 cm bij 5 cm. In de bouwtekening moet rekening worden gehouden met de afmetingen, materialen, verdiepingen, kleuren en aanzichten. Als de bouwtekening af is zullen we onze rol veranderen in de rol van architect naar bouwen en gaan we het cultuurlokaal induiken om onze huisjes te gaan maken.
Van een aantal kinderen missen we nog steeds het formulier van de laptop en/of het formulier van de bibliotheek. Deze graag zo snel mogelijk terug.
Aanstaande maandag is er weer gym. De kinderen worden om uiterlijk 8:30 bij de gym verwacht.