Veel beleefd en gedaan deze week! Super dat de kinderen zoveel instrumenten meenemen en we genieten ‘s ochtends vaak van alle muzikale geluiden, een goed begin van de dag! Ook juf had instrumenten mee: een blokfluit en altfluit. De kinderen konden goed de verschillen en overeenkomsten benoemen, we hebben gesproken over waarom de blokfluit hoger klinkt dan de altfluit… en zo komen er dagelijks nog veel meer interessante gesprekken voorbij die vragen oproepen voor ons thema. Want die vragen gaan we natuurlijk wel onderzoeken!
We hebben een muziekles gedaan met boomwhackers, waarmee de kinderen nu zelf in de themahoek een ritme zelf kunnen maken en noteren. In de schrijfhoek zijn vandaag de eerste muziekboeken gemaakt, en met de clixx kan je gewoon je eigen instrument creëren! (elektrisch, met stroomkabel en al, anders doet het instrument het niet ;-))! Ook wordt er flink gehamerd bij het maken van ons eigen ritme-instrument van metalen doppen; we maakten samen een stappenplan en daarmee kunnen de kinderen zelfstandig aan de slag. Mooi om te zien hoe ze elkaar daarbij kunnen helpen en dat ze prima kunnen omgaan met een hamer en spijker (voor het gaatje in de dop).
Toen groep 2 heerlijk met de blauwe kring aan het gymmen was, was groep 3 ook actief met een ren/wandel-dictee buiten: woorden zoeken, lezen, en terug naar je schrijfbordje om deze vervolgens op te schrijven. Er werd goed samengewerkt, woorden daarna gecontroleerd, en we kwamen er achter dat iedereen het hartstikke goed gedaan had. Knap hè!
Tot slot een oproepje voor kosteloos materiaal: als jullie lege yoghurtbakjes, stevige doosjes, kurken, metalen dopjes, schelpen, of andersoortig materiaal hebben waarmee de kinderen instrumenten kunnen maken, graag!