Deze week zijn we met rekenen Breuken aan het afronden. Naast het oefenen op de computer, de instructie en de checks om te kijken of ze het nu beheersen, hebben de kinderen ook een breukentrap gemaakt. Zo hebben ze breuken inzichtelijk gemaakt.
Met spelling zijn we al aan het eind van blok 3 gekomen. We hebben sinds kort een nieuwe spellingmethode om het spellingniveau omhoog te krijgen. Gisteren hebben ze een einddictee gedaan met zinnen en woordjes. Dat was best pittig! Franse leenwoorden; woorden met ch; th; q; c; x; bijvoeglijk voltooid deelwoord; werkwoorden in de verleden tijd; hoodlettergebruik...het kwam allemaal voorbij in het dictee, naast de ezel- en kikkerwoorden. Volgende week starten we met blok 4.
Met begrijpend lezen hebben we een tekst gelezen over het vuurwerkverbod. Voor- en nadelen hebben we uit de tekst gehaald en samen besproken. Mooi dat de kinderen ook begrip hebben voor beide kanten.
Tijdens het thema hadden de kinderen heel veel vragen waar ze nieuwsgierig naar waren. Die vragen kregen en plek op onze themamuur. Gisteren zijn we gaan zoeken naar antwoorden in een leestekst. Daarna bespraken ze hun bevindingen in kleine groepjes. Mooi om te zien hoe betrokken en serieus alle kinderen hiermee aan de slag gingen. Ook ontstonden er bijzondere gesprekken. Als ze een andere mening ergens over hadden, stelden ze vragen aan elkaar en waren ze oprecht nieuwsgierig naar de mening van de ander. Dit zorgde voor heel veel meer begrip en respect naar elkaar.
De kinderen hebben ervaren dat we met z’n allen naar een zelfde voorwerp kunnen kijken en we toch allemaal iets anders kunnen zien. Door het eens vanuit de positie van een ander te bekijken, leren we dat er meerdere waarheden zijn en iedereen dus gelijk kan hebben, ook al hebben we een andere mening. Bijzonder om te zien hoe wijs en oplossingsgericht kinderen al zijn!
Tijdens de kanjertraining hebben we woensdag gesproken over welke gedachten ervoor zorgen dat je in Paniekland, in Lefland of in Makkieland komt.
En zo leren de kinderen dat ze aandacht kunnen geven aan de gedachte die het meest helpend is voor ze op dat moment.
Vorige week had ik een foutje gemaakt in de nieuwsbrief. We gingen niet afgelopen maandag met groep 8 naar het PCC, maar aankomende maandag! Mijn excuses voor de verwarring.
Fijn weekend!