Zie document bijlage
Beste ouder/verzorger,
Net als iedere basisschool volgen wij de kinderen in hun ontwikkeling. Uiteraard kijken we bij het volgen van je kind naar vakgebieden als taal en rekenen, die zijn van wezenlijk belang. Aandacht voor andere vaardigheden vinden wij minstens zo belangrijk, denk aan zaken als: hoe voelt een kind zich, waar is een kind nieuwsgierig naar, hoe pakt een kind taken aan, hoe gaat een kind met anderen om, waar wordt een kind vrolijk van? Factoren die belangrijk zijn voor de ontwikkeling van een kind. Een kind is namelijk veel meer dan taal en rekenen.
Alle groepen (kinderopvang 0-4 jaar en basisonderwijs groep 1-8) gebruiken dagelijks het observatie-en registratiesysteem HOREB. Dit systeem hoort bij onze ontwikkelingsgerichte werkwijze. In groep 3 t/m 8 worden er naast de observaties en het werk van kinderen ook toetsen ingezet om na te gaan hoe de ontwikkeling van ieder kind verloopt. Daarnaast maken wij gebruik van een leerlingvolgsysteem van landelijk genormeerde toetsen voor taal en rekenen en van het leerlingvolgsysteem KanVas, dat o.a. het welbevinden en de motivatie van kinderen in beeld brengt.
Nieuw leerlingvolgsysteem voor taal en rekenen
Na een periode van onderzoek hebben we besloten te gaan werken met een nieuw Leerlingvolgsysteem (LVS) voor taal en rekenen; IEP. Dit staat voor Inzicht Eigen Profiel. Dit nieuwe LVS vervangt CITO en legt de focus op groei en niet op prestatie.
IEP werkt met de onderdelen “Hoofd, Hart en Handen”. Vooralsnog gaan wij alleen gebruik maken van het onderdeel “Hoofd”, omdat we voor “Hart en Handen” al goed werkende middelen hebben (HOREB en KanVas).
Digitale toetsen maar niet helemaal
De kinderen maken IEP op de computer. Bij bepaalde onderdelen wordt ook gebruik gemaakt van papier. De afnameduur van de toetsen is kort, dat is fijn voor de concentratie en motivatie. Een belangrijk voordeel van de digitale afname is dat het resultaat direct beschikbaar is. Wij kunnen hierdoor samen met het kind de resultaten direct gebruiken tijdens ons onderwijs. Voor de kinderen is de toets een hulpmiddel om te laten zien wat hij of zij al beheerst.
Toetsresultaten begrijpen
Grafiekjes, lijntjes, gekleurde hokjes; de resultaten van een toets zijn niet altijd makkelijk te lezen en te begrijpen; wat betekent het nou voor je kind? Het IEP LVS geeft heldere en herkenbare resultaten terug voor leerkracht en kind, gericht op de positieve ontwikkeling die ieder kind op het eigen niveau kan maken. Kinderen worden niet met elkaar vergeleken, dat zegt niet zoveel. De individuele ontwikkeling van het kind is van belang, hoe heb jij je ontwikkeld ten opzichte van de vorige keer?
Kinderen begrijpen de grafieken en leergroeimeters goed. Dat motiveert, zorgt dat ze meer betrokken zijn en geeft vertrouwen.
Voor taal en rekenen worden resultaten vanaf groep 6 uitgedrukt in referentieniveaus (1F, 1S en 2F). De referentieniveaus geven aan wat het kind moet kennen en kunnen op het gebied van taal en rekenen op belangrijke momenten in de schoolloopbaan. De bedoeling van het meten van de referentieniveaus is het verbeteren van de taal- en rekenvaardigheden van kinderen. Ook zorgen ze voor een betere aansluiting tussen het taal- en rekenonderwijs in de verschillende onderwijssectoren po, vo en mbo omdat ze op al die niveaus worden gemeten. Het doel is dat kinderen aan het eind van de basisschool 1F beheersen en er wordt gestreefd naar het hogere niveau 1S en 2F.
Deze eerste afnameperiode gebruiken wij als nulmeting, omdat we de resultaten niet één op één kunnen vergelijken met de laatste resultaten van CITO in juni 2023. Uiteraard leggen we de resultaten wel naast elkaar en gebruiken we ze waar mogelijk voor het plannen van ons vervolgaanbod. Na deze eerste afnameperiode gaan we het werken met IEP evalueren en waar nodig bijstellen voor de afnameperiode in juni.
We verwachten dat de leerlingen met het IEP LVS inzicht krijgen in hun eigen profiel en gemotiveerd worden om steeds de volgende stap in hun ontwikkeling te maken.
Met vragen kun je uiteraard bij ons terecht. Wil je meer weten over het IEP LVS, dan kun je ook terecht op https://www.bureau-ice.nl/basisonderwijs/voor-ouders/.
Met vriendelijke groet,
Namens het onderwijsteam,
Susan Groot
*Landelijk is er op dit moment veel gaande rondom zin en onzin van toetsen. In de komende tijd nemen we je daarin graag mee. Voor deze brief voert het te ver om hier diep op in te gaan.