Gymmen in de speelzaal, onkruid wieden in de patio, spelen bij de rijsttafel, de zandbak of een mooi schilderij maken; het gebeurde deze week allemaal bij de peuters. Ook maakten de peuters echte verkeerssituaties met de auto’s op het kleed en speelden ze op muziekinstrumenten.
Natuurlijk mocht het gezellig samen fruit eten niet ontbreken. Juf las een boek voor over de kind dat de waterpokken had. Nou, daar wisten de peuters alles van! Alle eigen ervaringen met de waterpokken kwamen los en de peuters wisten te vertellen dat waterpokken ”heel besmettelijker” zijn.
Zulke gesprekken, die we dagelijks voeren met de kinderen, zorgen voor het delen van eigen verhalen en voor herkenning bij de verhalen van de anderen. Doordat de pedagogisch medewerker ruimte geeft om te vertellen, zorgt voor ”revoicing” (herformuleren van de inbreng van het kind) en vragen stelt, ontwikkelen de kinderen in zulke gesprekken hun taal en woordenschat en ontstaat er groepsgevoel.