Deze week hebben we weer enorm veel gedaan. Alles van het vorige thema is opgeruimd. We zijn onze spullen in de themamap aan het stoppen. Daarnaast zijn we begonnen met nieuwe portfolio’s. De rapporten en de portfolio’s zullen een map gaan worden. In januari als de kinderen hun map mee naar huis krijgen zullen ze die van de onderbouw definitief mee naar huis krijgen en die van de bovenbouw ter inzage. Van dit thema hebben de kinderen er een brief in gestopt voor zichzelf over 10 jaar, een themareflectie en het startgesprekkenblad.
Met spelling zijn we bezig in de afronding van alweer blok 3.
Dinsdag hebben de kinderen uit groep 6 een mondharmonica gekregen van juf Susan. Hiermee gaan zij de komende tijd oefenen. Groep 5 is liedjes gaan oefenen voor 11 november en het spelen van de liedjes met behulp van instrumenten.
En dan het nieuwe thema!
We begonnen maandag al goed tijdens onze rekenles. Deze twee weken gaan we werken aan breuken. En hoe leer je breuken toch beter dan oefenen met pannenkoeken. Een pannenkoek verdelen in 2,3,4,5 of zelfs 6 stukken. Daarbij een breuk opschrijven en zelfs het percentage al bedenken. Als afsluiter van de les wat poedersuiker erop en lekker smullen! We werken verder aan breuken door middel van spelletjes uit onze kast, het maken van werkbladen, opzoek gaan naar breuken in de school en het werken in rekentuin en exova aan breuken.
Maandag hebben we het thema geopend. Veel kinderen hadden stiekem al wat door. Juf had maandag op tafel een pot pindakaas, boter, broodjes, een bord en een mes op tafel gelegd. Ons nieuwe thema is ’Aan tafel! Eet smakelijk!’ De kinderen kregen de opdracht om een handleiding/gebruiksaanwijzing te schrijven voor de juf hoe ze een broodje moest smeren. De kinderen hadden in overleg met hun groepje wat opgeschreven. De juf ging toen letterlijk uitvoeren wat er stond. Dat ging alleen niet zo goed.... Het mes moest vallen, het mes moest in de pot zonder dat de deksel eraf moest en er moest boter of pindakaas gepakt worden zonder dat er stond het mes te gebruiken. Het was vies, maar vooral heel grappig. Verder was het ook nog leerzaam, want bij de tweede ronde had elk groepje een zeer goede beschrijving.
Het thema is echt begonnen. We hebben een woordspin gemaakt met alles wat we al weten en onderzoeksvragen opgesteld met wat we graag willen leren. Er staat ook weer een kast vol met nieuwe themaboeken die we volop gaan gebruiken dit thema.
Deze week hebben we ook nog twee feestjes gehad van de jarige Bram en Annelou!
Vrijdagmiddag speelden we een beweegspel over eten op het plein. De kinderen kregen meerkeuzevragen over eten en moesten naar het goede antwoord rennen. Gaan met die banaan!
Ook hadden we ’s middags de Sint Maartenviering in de speelzaal. Super trots op het orkest van groep 5-6!