Een kijkje in het verloop van een thema

Vorige week zijn we begonnen met een nieuwe thema. In de bovenbouw richten we ons op het leven in de tijd van de Romeinen (groep 5-6) en op het leven in oorlog en vrijheid (groep 7-8).

De onderbouw gaat deze periode op safari in Afrika. In de fotoserie in het bericht hieronder zie je hoe we zo’n thema opbouwen. We starten met het opwekken van de nieuwsgierigheid van de kinderen. Vandaaruit bespreken we wat we allemaal al weten over dit thema en noteren we de vragen die we hebben. Daarmee start het onderzoeksgerichte spel; de themahoek wordt met de kinderen ingericht, vanuit een steeds grotere kennis die de kinderen opdoen in boeken, filmpjes en mooie gesprekken met elkaar. Zo kunnen we steeds beter en preciezer het spel spelen waarmee we de echte wereld nabootsen en leren op deze manier van alles over deze wereld, maar vooral ook vaardigheden als gesprekken voeren, onderhandelen, kritisch denken, informatie vergaren, rekenen, lezen en schrijven. Rijk onderwijs dus, waarmee de kinderen echt leren voor het leven!

20220315_141415 20220315_141415
20220315_141423 20220315_141423
20220315_141226 20220315_141226
20220315_140130 20220315_140130
20220315_141209 20220315_141209
20220315_141215 20220315_141215
20220315_141315 20220315_141315
20220315_141305 20220315_141305